فرآیند انتخاب همسر

فرآیند انتخاب همسر


 

در فرآیند انتخاب همسر به چه نکاتی باید توجه کرد؟


شناخت شخصیت طرفین بسیار حائز اهمیت است و به طرفین کمک می کند بدانند آینده رابطه جنسی آنها چگونه رقم خواهد خورد. اگر شخصیت طرفین با هم تناسب فرهنگی داشته باشد رابطه جنسی نیز به تبع آن موفق خواهد بود. رابطه جنسی تابعی از شخصیت افراد است. بیان انتظارات نیز از جایگاه بااهمیتی در برقراری رابطه جنسی مناسب برخوردار است. طرفین باید در جهت انجام کارهای خوشایند طرف مقابل تلاش نمایند. نکته مهم دیگر این است که همسر بودن وظایفی برای فرد ایجاد می کند و هر فردی به عنوان یک زن یا یک مرد یک جایگاه اجتماعی و یک جایگاهی در خانواده برای همسرش دارد. بسیاری از خانم ها فکر می کنند مادر خیلی خوبی هستند یا موقعیت اجتماعی و اقتصادی بالایی دارند اما به رابطه جنسی، ظاهر خود و مواردی که در برقراری رابطه زناشویی مناسب موثر است توجهی ندارند.
زن و شوهر جوانی را در نظر بگیرید، خانم از سردی و بی میلی همسرش نسبت به خود شکایت دارد. شوهر علت این بی میلی را این طور بیان می کند که هر چه از همسرش می خواهد که وزن خودش را کم کند نسبت به این موضوع بی اعتناست. البته خانم علی رغم داشتن چهره زیبا، جوانی و ثروت زیاد، فربه و چاق است و بیش از 30 کیلو اضافه وزن دارد. زمانی که از مرد پرسیده می شود که آیا همسر شما در زمان ازدواج نیز اینگونه بود؟ وی پاسخ می دهد: بله. همینطور بود، اما در زمان ازدواج گفت با رژیم و ورزش در حال کم کردن وزن است. این دو نفر با شرط کم کردن وزن خانم با هم ازدواج کرده اند. حتی در دوره نامزدی نیز مرد مراقب همسر بوده تا غذاهایی که سبب افزایش وزن می شود مصرف نکند. این موضوع سبب ایجاد مشاجره و اختلاف بین زن و شوهر می شود. بعد از گذشت یک سال و نیم نه تنها خانم وزن خود را کم نکرده بلکه 10 کیلو نیز به وزن او اضافه شده و این امر سبب ایجاد بی میلی مرد نسبت به همسرش شده است.
خصوصیات شخصیتی، اعتقادی و اخلاقی خانم سبب جلب توجه مرد شده است یا مرد به علت خصوصیات ظاهری مانند زیبایی صورت و ثروت زیاد با خانم ازدواج کرده است؟
خانم، خواهر دوست آقاست و زن و مرد در روابط خانوادگی با هم آشنا شده اند. خانم فرذی بسیار گرم، خوشرو، برونگرا، اجتماعی، زیبا و ثروتمند است. مرد اظهار می کند همسرش را در طول روز می پرستد و به محض اینکه خانم وارد بستر می شود احساس او از بین می رود. در واقع ظاهر می تواند سرد کننده رابطه جنسی باشد.
در قرآن آمده است: "لباس پوشاننده زشتی ها و معایب ماست".اگر بدن افراد با لباس زیباتر از بدنشان بدون لباس باشد، ممکن است همسرشان در بستر دچار سردی شود. چاقی آسیب زننده زیبایی بدن است.
آیا این موضوع در مورد آقایان نیز صدق می کند؟
بله. ممکن است مردی 40 کیلو اضافه وزن داشته باشد و زمانی که لباسش را در می آورد سبب کاهش میل جنسی همسرش شود.
بنابراین، مرحله اول رابطه جنسی میل است. اگر میل فردی برانگیخته نشود، اتفاقی صورت نمی گیرد.
در مثال ذکر شده مرد اظهار می کند قبل از ازدواج فرد بسیار محجوبی بوده اما از زمانی که ازدواج کرده در بستر بی احساس است و میلی ندارد، ولی در خیابان برانگیخته می شود. این موضوع برای وی بسیار دردناک است؛ زیرا تا قبل از ازدواج بسیار محجوب بوده است.
به خاطر داشته باشید که ثروت، خوشرویی و زیبایی چهره هیچگاه نمی توانند جایگزین یکدیگر شوند. بخصوص در رابطه زناشویی، حتما باید بستری از زیبایی ها فراهم باشد. لاغری مفرط نیز می تواند سبب ایجاد بی میلی شود.
یکی از کارهای خوشایند این است که در جهت حفاظت از جاذبه های خود تلاش کنیم. مراقبت از زیبایی یک تکلیف شرعی است.
علاوه بر اینکه فرد باید یداند بدن و رفتارش در لحظه رابطه زناشویی چگونه باید باشد مجموعه دیگری از کارهای خوشایند نیز وجود دارد که در طول روز باید انجام دهد، مثلا در طول روز به همسرش توجه نماید.
برای مثال فرد در طول روز با همسرش تماس بگیرد و کوتاه و مختصر حال وی را جویا شود یا اگر غذایی را دوست دارد و یا هوس کرده است برای او آماده نماید. در حقیقت با کارهایی از این قبیل در طول روز به او احساس ارزشمندی دهد. در نتیجه وقتی در بستر نیز که در کنار هم قرار گیرند به عنوان یک موجود ارزشمند، حس عاطفی و میل عاطفی برانگیخته خواهد شد.
اگر فرد در طول روز تحقیر و یا نادیده گرفته شود و هیچ جایگاهی برای همسرش نداشته باشد در بستر شب نیز دچار بی میلی می شود و به مشکل برخواهند کرد. برای مثال گاهی اوقات آقایان نسبت به همسرشان به چشم مادر فرزندشان نگاه می کنند و خانم ها فقط از همسرشان توقع پول دارند و به وی به چشم دستگاه خود پرداز نگاه می کنند.
نوع رفتار افراد سبب برخورد طرف مقابل می شود؛ زیرا یک تعامل دو سویه بین زن و مرد برقرار است. هم رفتار خود شخص و هم ذهنیت و نگاه همسرش سبب می شود که برای وی جایگاه و اهمیتی قائل نباشد. به همین دلیل در انتخاب همسر باید دقت کرد که دریافت وی از همسر چیست؟ گاهی همسر عبارتست از فردی که باید در رکاب وی باشد تا زندگی او بهتر بگذرد. این نگاه به همسر نگاه کارگری است. این خود افراد هستند که به اطرافیان می گویند چگونه با آنها برخورد شود.
اگر دو نفر در طول روز به گونه ای با یکدیگر رفتار کنند که طرف مقابل احساس بی ارزشی کند، احساس کند که هیچ جایگاهی در زندگی ندارد و طرف مقابلش او را فقط در بستر می بیند قطعا حس عاطفی خوبی در رابطه زناشویی نخواهد داشت. اگر تغذیه عاطفی مناسب در طول روز صورت نگیرد آنها در شب رابطه زناشویی خوبی را تجربه نخواهند کرد، لذا باید در کمین لحظاتی باشید که به همسرتان نشان دهید دوستش دارید و برایتان اهمیت دارد.
تکامل، چه میزان در روابط زناشویی و روابط جنسی اهمیت دارد؟ آیا در پیشرفت روابط زناشویی، رابطه جنسی هم باید رو به تکامل و بارور شدن پیش رود؟
همه افرادی که در حال حاضر پدربزرگ و مادربزرگ هستند و یک رابطه عاطفی عمیق بینشان حاکم است؛ حتی اگر امروز رابطه زناشویی و فعالیت جنسی نداشته باشند، ارتزاق و تغذیه عاطفی آنها برمی گردد به همان روزهایی که رابطه زناشویی عمیق و خوبی داشتند.
نکته مثبت زندگی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها این است که در زمان جوانی آنها، رسانه هایی مثل رادیو و تلوزیون، یا اینترنت و وسایل دیگری که انسان ها را در حریم شخصی خود فرو می برده، نبوده است. در زمان آنها تلوزیون تا ساعت 10 شب برنامه داشت و انسان ها سر حال به بستر می رفتند و می خوابیدند و خسته و از هم پاشیده وارد بستر نمی شدند. در گذشته افراد سرحال وارد بستر می شدند و گاه پیش می آمد که نزدیک دو ساعت با هم معاشقه داشتند. اتفاق بد جامعه امروز این است که انسان ها می گذارند آخرین خط باتری انرژیشان تمام شود و بعد وارد رختخواب می شوند و تازه انتظار رابطه دارند.
توصیه اکید این است: رابطه زناشویی تابع نظم خاصی نیست و این اتفاق بی برنامه رخ می دهد و قابلیت برنامه ریزی ندارد. زن و شوهر با رعایت نکات بهداشتی و با آرامش کامل باید وارد بستر شوند و با گویش عاطفی رابطه را آغاز نمایند. برای مثال با لباس مناسب وارد بستر شوند، با لباسی که در طول روز آشپزی کرده اند وارد بستر نشوند. زن و شوهر در بستر برای هم جایگاه قائل شوند و به خود بگویند: "من باید یک ساعت قبل از اینکه به خواب روم به بستر بروم" و از همسرشان بخواهند تا انرژی دارند با هم وارد بستر شوند. البته ممکن است این معاشقه به رابطه نینجامد اما طبیعتا چون هر شب این هم آغوشی، نوازش و ابراز عاطفه اتفاق می افتد ممکن است در هفته گاهی این اتفاق رخ دهد. اما اگر همیشه یکی زودتر به بستر رود و دیگری پای تلوزیون به خواب رود، به ندرت ممکن است رابطه داشته باشند. الگوی زندگی این افراد غلط است.
برای مثال زن و شوهر جوان در قله و اوج فعالیت جنسی قرار دارند؛ اما پسر پنج ساله آنها هنوز در وسط پدر و مادر می خوابد. الگوی زندگی این زن و شوهر سبب می شود رابطه جنسی مناسبی با هم نداشته باشند.
در واقع ابتدا بایدا بررسی شود چه موانعی در سبک زندگی افراد وجود دارد که منجر به ایجاد سردی جنسی بین زن وشوهر می شود. موانع باید شناسایی شوند و در راستای حذف آنها اقدام صورت گیرد. گاهی زن و شوهر به دلیل تنگنای اقتصادی یا خانوادگی با یکی دیگر از اعضای خانواده در کنار هم زندگی می کنند، برای مثال خواهر همسر دانشجوست، قطعا وجود او یک مانع برای روابط زناشویی آزاد است. ابندا باید زمینه برقراری رابطه جنسی را فراهم کرد و سپس می توان توقع داشت که یک رابطه جنسی مناسب برقرار شود.
برای برقراری رابطه جنسی، یک محیط خاص و زمان مناسب لازم است. البته زمان نمی تواند از پیش تعیین شده باشد. بهداشت هم در ظاهر و هم از لحاظ اصول بهداشتی فردی باید رعایت شود، همچنین محیطی انتخاب شود که آرامش روانی را برای انجام رابطه جنسی داشته باشد و در طول روز کارهای خوشایند صورت گیرد و در نهایت همسران به یکدیگر توجه دو سویه داشته باشند.





زمان انتشار: پنجشنبه 15 اسفند 1392 (10 سال قبل)
تعداد بازدید: ۷۰۶۵